söndag 8 april 2012

Orkidéstädning och knoppar på gång

001 Orkideer Daniel Grankvist
Efter månader av dåligt samvete blev det av. Orkidéerna behövde gås igenom och få en ordentlig uppfräschning. De var dammiga och just nu något torra, så jag gjorde slag i saken, fyllde diskhon med lagom varmt vatten och började. Det fick ligga och dra åt sig vatten länge och jag torkade av varje blad med en trasa för att få bort damm.
002 Orkideer Daniel Grankvist
Inget blommade just nu, men det var knoppar på väg på flera, bland annat Phalaenopsis mariae och på Phalaenopsis ‘Miva Barbara’ x mannii.
011 Phalaenopsis 'Miva Barbara' x mannii i knopp Daniel Grankvist
Blomstängelen på Phalaenopsis ‘Miva Barbara’ x mannii hade brutits av, men en sidogren var på väg och det kom också en fet ny stängel från basen.
003 Blomkruka Bo Fajans Flashy Trail Daniel Grankvist
Bland familjen Gesneriaceae hade det också börjat hända saker. De får inget extraljus under vintern och börjar därför att blomma först under våren. Saintpaulian ovan fick jag av två kompisar för ett tag sedan och det är första gången den ska till att blomma. ‘Flashy Trail’ heter den och blommorna ska bli klockformade och rosa. Krukan från Bo Fajans är bara knappt 8 cm i diameter.
005 Okänd Daniel Grankvist
Vad detta är har jag glömt.  Jag har haft den i många år nu och den blir bara finare och finare. En omplantering då och då och den trivs. Blommorna är väldigt stora för den lilla plantan.
007 Saintpaulia Okänd Daniel Grankvist
Ännu en där namnstickan fallit bort. Sånt är väldigt irriterande när man vill veta vad man har i fönstren. Skärpning.
008 Saintpaulia RD´s Kerryn Daniel Grankvist
Denna saintpaulia heter i alla fall ‘RD´s Kerryn’ och blir mörkt blå med en tunn lila vågig kant ytterst. Den vågiga kanten kan man se på bilden.
009 Jasminum sambac 'Maid of Orleans' knoppar Daniel Grankvist
Det är även annat som är på gång, bland annat Jasminum sambac,
013 Hoya tsangii i knopp Daniel Grankvist
och Hoya tsangii. Jag funderar på att göra mig av med moderplantan. Den är gammal och börjar bli ful. Jag har tagit nya sticklingar som är på gång. Hoya tsangii gillar jag. Den blir tät och fin, blommar bra, klänger inte och är perfekt för en ampel. En nackdel är att den skräpar, men det gör ju alla porslinsblommor.

4 kommentarer:

Hans sa...

Den fina krukväxten med lila - vita blommor ser ut att vara någon slags Chirita. De är fina och klarar livet i kruka bra.
Ha det fint.

Daniel sa...

Tusen tack för tipset!!!

Jag googlade Chirita och kollade. Det skulle kunna vara Chirita tamiana, eller någon korsning med den i.

Det var riktigt kul att få reda på!

Annika sa...

Hoppas få se dina orkidéer i blom!

Ang Chirita tamiana, så är det den du har, men nu ska namnet vara Primulina tamiana.

Daniel sa...

Tack!

Det är alltid kul att veta vad man har på fönsterbrädan. Här ska skrivas en etikett.

Men det är förvirrande att allt byter namn hela tiden.