måndag 20 februari 2012

Arabisk jasmin

021 korr
Är man ute efter en krukväxt som doftar vidunderligt gott är Jasminum sambac, arabisk jasmin ett bra val. Den har också fördelen att den kan blomma året om. Under sommarhalvåret kan den bli ganska många blommor på en gång, men under vintern blir det bara någon enstaka. Det gör inget. En enda blomma kan räcka för att doften ska kännas i rummet den står i.
015 korr
Det är för blommorna och doften jag har den. Den växer lite spretigt och ojämnt, men förutom det är den lättskött och tålig. Den mår bra i ett lite svalare rum under vintern, men den står ut med värme också. Den vill inte stå direkt i solen, undvik söderfönster alltså. Under vintern däremot vill den ha så mycket ljus den kan få. Näringsvattna den under hela växtsäsongen.
Det finns flera sorter. Tyvärr är de ganska svåra att få tag på, men det är värt ett försök. Min heter troligtvis ‘Maid of Orleans’. En vacker dubbel sort är ‘Grand Duke of Tuscany’

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag blir så lycklig av att se denna bild! det är en helt fantastisk växt och barndomsminnena flödar! min faarmor hade ett galet stort exemplar som växte överallt och den doften glömmer man inte bort. vart kan man få tag i dessa sorter? jag har letat med lus och lykta, jag finner ibland vippjasmin i handeln men den är för ej helt omöjlig!

tacksam för svar, mvh Mandy

stajne sa...

Kolla på Tradera!

Anonym sa...

Hej
Jag har just köpt en Arabisk Jasmin på Tradera, en planta. Men den har bara två blad så jag vet inte om man kan kalla den planta. Kanske är den mycket välrotad, jag har inte kollat ännu. Har du några goda råd är jag tacksam.
Hälsning Barbro

Daniel sa...

Grattis!

Håll den fuktig och ev med plastpåse över tills den börjat att växa och skjuta skott. De tycker inte om att torka ut. Annars har jag inte så många goda råd. Det är en tacksam växt när den väl är etablerad. Den växer och kan blomma lite närsomhelst på året bara det finns tillräckligt med ljus. Det gör den i alla fall hos mig.

Anonym sa...

Jag har tagit ett skott på en Arabisk jasmin (enligt skylten)
När man söker info om den så anges att den är en buske,, men denna moderplanta är mer som en liggande slingerväxt, kan det ändå vara den tror du?