onsdag 25 april 2012

Blommande usambaravioler

För några veckor sedan fanns det knoppar på flera saintpaulior, eller usambaravioler som de också har kallats. Det är ett vackrare namn tycker jag nog. Nu har de i alla fall äntligen slagit ut.

008 Saintpaulia dubbel rosa Daniel Grankvist

Först ut är en namnlös stackare, men den är så vacker i blomman att det nu är ännu mer irriterande att namnlappen är borta. Marsipanrosa kan man med rätta kalla färgen. Snygg.

024 korr Saintpaulia dubbel rosa Daniel Grankvist

Knopparna i solljus är också vackra att se på.

013 Saintpaulia RD´s Kerryn Daniel Grankvist

‘RD’s Kerryn’ heter den här krusiga saken. Bladverket är mörkt och snyggt ihop med blomman. Jag gillar den ljusa krusiga kanten skarpt.

029 korr Saintpaulia Magic Charms Daniel Grankvist

Denna heter ‘Magic Charms’ och är i färgen någonstans mellan blått och lila i verkligheten.

038 Saintpaulia Flashy Trail Daniel Grankvist

Den här har blad som bara är 1,5 cm breda. Hela plantan är bara 8,5 cm i diameter. Pytteliten med andra ord, men inte desto mindre fin för det. ‘Flashy Trail’ heter den och den verkar vara väldigt blomrik. Massor av knoppar är på gång.

Det är fler saintpaulior i knopp och två helt nya köpte jag på Nordiska trädgårdar för ett tag sedan. Biblioteksfönstret har blivit saintpauliafönster. Snart måste jag flytta undan de två växter i fönstret som inte hör till familjen Gesneriaceae.

9 kommentarer:

Hans sa...

Usambravioler, ett sådant vackert namn, det hade jag aldrig hört förut.
De är verkligen fina.
Ha det bra.

Daniel sa...

Man kan se det i gamla kruväxtböcker. Jag har en som är tryckt 1960 där den heter usambaraviol.

Ulrika sa...

Den första var verkligen fin, äger bara en enda, en liten mini i rosa.

Ha det gott/Ulrika

Daniel sa...

Blommorna på den hänger ner på ett snyggt sätt. Den skulle säkert bli ännu finare om man såg den lite underifrån.

Berit sa...

Jag äger inte en enda jag..men jag har inte så många krukväxter över huvudtaget.
Ha en underbar dag!!

Anjas Hill sa...

Hej Daniel! (Fint namn f.ö. - så heter mitt barnbarn ;)!)

Usambraviol låter poetiskt. Prinsessblomma, som den också kallas för, låter sagolikt:)!

/Anja

Daniel sa...

Visst låter det fint med usambaraviol.

Om ni vill ha skott finns det blad att få. Säg bara till.

De är lätta att föröka. Det tar lite tid att rota dem, men det brukar sällan vara några problem.

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har:) Jag tänkte följa men hittar varken twitter eller FB härinne??

Vill du ha inrednings-inspiration samt delta i en tävling kan du kolla in min blogg:)
Ha en kanonvecka

LOVE Maria på inredningsvis

Daniel sa...

Välkomna hit både Anja, Maria och gloriosa!

Jag finns varken på twitter eller FB med bloggen, bara här, men vem vet, framöver kanske.