fredag 21 februari 2014

Kvällsfika

Efter en hård kväll på jobbet är det gott med kvällsfika. En stor kopp te är vad jag vill ha, men det vill inte Anders. Han vill ha choklad. Så bra då att kunna hitta delar av Emilia från Arabia i skåpen. Tekoppen är jättestor och rymmer en halvliter och chokladkoppen är slank och elegant.

001 Arabia Emilia Raija Uosikkinen

Dekoren på chokladkoppen är i en mjukt lila färg som man inte ser så ofta, men den vanliga svarta dekoren är fin den med och det gör inte så mycket att blanda dem.

004 Arabia Emilia Raija Uosikkinen

Fiskande farbröder, damer med barnvagn och lekande barn är lite märkligt att ha som dekor på servisporslin, men dekoren är lekfull och full av fantasi. Jag föll direkt när jag hittade delar. Billigt var det också, fast det var mest bara tur.

006 Arabia Emilia Raija Uosikkinen, Gustavsberg Colorado Stig Lindberg

Raija Uosikkinen ritade dekoren för Arabia, men jag vet inte när den tillverkades. Till serien hör en hel mängd delar, men de är inte direkt prisbilliga, så jag nöjer mig med de delar jag har tills det blir tillfälle att fynda nästa gång.

Till sist kan jag säga att med en gravlaxsmörgås i magen kommer jag att sova gott. Mums!

10 kommentarer:

Anders sa...

Alen Trädgård sa...

Vilka ovanliga och trevliga koppar/muggar:) Ha det gott/Monne

Anna-Maria sa...

Läckra koppar! Hur får du plats med allt fint porslin :D

Unknown sa...

Tekoppen var alldeles ljuvlig! :)

Mikael Söderholm sa...

Superläckra tekoppar, och mackorna såg inte så tokiga ut dom heller ;)

Anonym sa...

Så vacker blogg. Koppar, blommor, julgranen och alltihop. Blir glad som en sommardag!

kOrvar

maria at inredningsvis sa...

MMM vilka härliga bilder :) alltid så mysigt här på din sida.

Ny post ute…Drömhus vid havet :)

Ha en fin vecka :)

LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor :)

Svara ↓

Anonym sa...

Hej! Det finss internetsida http://www.designmuseum.fi/sv/samling/webutstallningen-arabia/
på sidan finss esinehaku som du kan klicka och där finns sökmöglihet till olika designer osv.
Här ett exempel:
http://arabia.kokoelma.fi/esine_tiedot.aspx

Jag ber om ursäkt för dåliga svenska, jag använder de så lite..Hälsningar från Finland, läser ditt blogg då och då.
Pauliina

Daniel sa...

Tack för tipset Pauliina!

Jag förstår inte finska, men det gjorde inte så mycket. Det gick att gissa sig till det mesta ändå. Fantastiskt med alla mönster och dekorer man kunde hitta!

Synnöve sa...

Blir helt knäsvag när jag läser om de fina fynden ni gör i Sverige, Arabia porslin här hemma i Finland kostar skjortan.