tisdag 27 augusti 2013

Ordning och oreda

Jag är bra på att plantera och proppfylla rabatterna med växter, men lite sämre på att underhålla det som redan finns. Men ibland gör det inte så mycket. I en plantering som är knökad med perenner och annat hinner aldrig ogräset få fäste. Däremot kan det behövas putsning och stöttning och en hjälpande hand. Det är jag lite sämre på.

002 Lilium lancifolium, Veronicastrum virginicum 'Album' Daniel Grankvist

Fast i vissa vinklar funkar det ändå. Det blir liksom ett kreativt kaos. Tigerliljorna blommar som bäst just nu. Det blir att plantera fler till nästa år. Kransveronikan har nästan lagt sig ner och blomstänglarna vindlar åt alla håll kring liljorna. Mycket snyggt i verkligheten och mycket snyggare än om jag hade bundit upp dem i tid.

6 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Ja, ibland blir det bra;) Fast hos mig blir det oftast väldigt rörigt när jag glömmer/missar att binda upp vissa växter;( Men det är/var i år, nästa år kommer jag säkert ihåg det;) Ha det gott/Monne

Fröpåsen sa...

Åhh...det ser jättevackert ut!
Jag gillar det där kaoset :-)

Hans sa...

Snygg oreda.
Ha det gott!

Berit sa...

underbar oreda:)
Ha en underbar dag!!

Viola_T sa...

Underbar inställning till odlingen och livet :-)

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Känner så väl igen mig själv i dina inlägg. Det är så fint med lite oreda ibland. Tack för namnet på vallmon tidigare! Sådde frön som skulle bli vita men de blev precis som dina fransiga mörkröda. Den kokboken har jag själv bakat ur, min mamma har den, just den där med amerikansk sliskig glasyr minns jag särskilt. Hade problem med att få till glsyren.