fredag 30 augusti 2013

Fyriskaka, dahlior och en ask

När jag kom hem från jobbet idag var det äppelkaka på gång i köket. Anders höll på att baka fyriskaka ur Sju sorters kakor. Det är nästan den perfekta äppelkakan. Den bli saftig och mjuk med mycket äpple- och kanelsmak.

001 Dahlia Stolze von Berlin Daniel Grankvist

Dahliorna på bordet kommer från stugan. Vi plockade så mycket dahlior vi kunde när vi åkte därifrån häromdagen. Man vet aldrig när frosten kommer nu. Sorten är köpt som ‘Stolze von Berlin’, men när jag jämför bilder på nätet blir jag tveksam. Färgen stämmer ok, men formen på blommorna känns inte riktigt rätt. Är det någon som vet?

018 Fyriskaka Daniel Grankvist

Fyriskakan blir extra god med lite vispad grädde. Nästan allt blir godare med lite grädde…

013 Japansk kaffekopp Daniel Grankvist

Kopparna vi använde kommer sällan ut ur skåpet. De är väldigt små och så tunna att det känns som att de ska spricka bara man tar i dem. Fast fina är de med körsbärsblommor och damer i kimono.

005 Ask i trä och glas, Skruf, Daniel Grankvist

Den här lilla asken är ett nytillskott bland allt gammalt skräp. Den kommer från Skruf. Locket är gjuten kristall, som glittrar vackert när ljuset faller på det. Asken är köpt i en liten antikaffär i Östersund som heter Vingslaget. Om man har vägarna förbi Östersund är det väl värt ett besök. Affären är pytteliten, men proppad med saker man vill ha. Vi har inte kommit därifrån tomhänta än.

5 kommentarer:

Mikael Söderholm sa...

Kan inte motstå att testa den där varianten Fyriskaka med äpplen i morgon! För övrigt en riktigt läcker variant av dahlia!

Fröpåsen sa...

Frestare där! Häromdagen åkte jag runt i Kiviktrakten och då fanns det obesprutade äpplen till salu vid vägen, jag tror det är Mio. Jättegoda och kommer passa perfekt till en Fyriskaka. Boken har jag :-)

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Det där såg inte alls dåligt ut! och jag vet att den är god jag har samma bok. Ska nog plocka några äpplen och ställa till ett bak idag, tror jag.
Trevlig helg!
Ulrika

Fru Ekeby sa...

Mycket trevligt inlägg! Mysigt-snyggt-vackra blommor-underbara koppar-och kakan! Mumms!
Mimmi

Anna-Maria sa...

Oj här blir man hungrig varje gång man kikar in! Vackra koppar också.