torsdag 31 januari 2013

Månadens favoritväxt: Moses stentavlor

I sista sekund har jag bestämt mig. Månadens favoritväxt är Maranta leuconeura var. erythroneura, Moses stentavlor. Den verkar i det närmaste perfekt för fönsterbrädan.

014 Maranta leuconeura var. erythroneura Daniel Grankvist 

Under hela vintern ha det kommit nya friska och fina blad och bara några få gamla blad har blivit fula. Nu i januari har den varit väldigt fin. Jag har ca 19 grader varmt närmast glasrutan i fönstret. Den verkar tåla att torka till något under vintern, men det får vara med måtta. Litteraturen säger duscha bladen med ljummet vatten, men jag har låtit bli och har inte märkt att den lidit. Däremot märks damm på bladen ganska väl, så en avspolning då och då i duschen skadar inte. Den härstammar från den brasilianska regnskogen. Den syns inte så ofta ute i butikerna, men den är lätt att föröka med sticklingar.

Mitt exemplar fick jag som stickling när jag gjorde praktik på Hansskogs plantskola för ganska precis 1,5 år sedan.

Fler månadens växt kan man hitta här.

9 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Det är en väldigt snygg planta, själv har jag nästan inga krukväxter, de blir sorgligt eftersatta hela trädgårdssäsongen då jag mest är ute så det är ingen idé att ha några:) Ha det gott/Monne

Anna Vattenkanna sa...

En gammal hederlig klassiker och sådana ska man vara rädd om. Ett bra val! Kul att du hakade på utmaningen så här i sista sekunden :-)

Viola_T sa...

Minns den från60-talets fönsterbrädor hemma i byn. Den varianten var utan röda nerver.
Det är dags att skaffa en nu när jag faktiskt har fönsterbrädor till övers :-) och du påminde om dem.

Daniel sa...

Det ska bli skoj att hitta en ny växt varje månad, men jag har på känn att jag kommer att vara ute i sista sekund rätt ofta. Beslutsångest.

Mina krukväxter blir eftersatta mest hela tiden. Knepet är att välja sådana som klarar det. :-)

Unknown sa...

Visst är den vacker denna växt! En sådan som jag minns från mitt barndomshem - och som jag själv också hade på den tiden vi bodde i stan. Får nog skaffa en ny nu när jag blivit påmind om den.:)

Daniel sa...

Du kan få ett skott av mig. Eventuellt ska vi till stugan redan imorgon. :-)

Helens trädgård sa...

Ja, den har verkligen vackra blad och är en prydnad i fönstret.
Tyvärr är det ingen växt för mig eftersom den kräver jämn fukt och mina krukväxter inne får sällan vatten :=)

Önskar dig en härlig söndag!

Tusselussan sa...

Hej
Har en Mose stentavlor som har glatt mig i flera år. Efter flytt där den får sol vilket fönster den än står (en bit innanför) har nu bladen rullat ihop sig från båda sidor och inåt. Går den att rädda. Kan ingenting om sticklingar så det ger mig ingen hjälp det jag läst.
Det här hände efter två dagars intensiv sol. Nu har jag flyttat in den en bit och det verkar som ett blad rullar ut sig igen men jag är osäker

Daniel sa...

Jag gissar att bladen kan brännas av solen och den gillar inte att torka ut. Ge den lite tid att återhämta sig så klarar den sig säkert.

Min egen har helt oförklarligt gett upp och dött nu i vår. Skott efter skott har torkat in och dött utan att jag har förstått varför. Jag har gett den samma skötsel som tidigare tycker jag, men något fel har det blivit. Ev kan den har torkat ut någon gång så att rotsystemet har blivit allt för skadat.