måndag 24 december 2012

Lucka 24: julgranen

Julgranen är sist ut i julpyntskalendern. En hel massa julpynt samlat på ett och samma ställe. När granen är klädd är årets mest tidsödande petgöra klart och man man stanna upp och låta julefriden sänka sig. I år var det svårare än vanligt att få allt pynt på plats. Förkylning har sinkat oss, grenarna var veka och ville inte hålla kulorna och ljusen och när granen, med pynt och allt, närapå välte i fredags kändes undergången nära.
006 folieblommor i miljö Daniel Grankvist
Det är i detalj som granen gör sig bäst. Gammalt bekant pynt, folieblommor och glitterbollar.
010 kulor och annat pynt Daniel Grankvist
Halvkulor är en storfavorit, men det är svårt att få alla att vända sig åt rätt håll. Man får justera och justera.
014 kulor och annat pynt Daniel Grankvist
Vissa partier blir glesare och andra blir tätare. I ena hörnet syns en annan typ av folieblomma.
015 kulor och annat pynt Daniel Grankvist
Stjärnpyntet av bland annat gula stavpärlor är en riktig storfavorit. Jag tror också att det är ett av de äldsta pynten i granen, men jag vågar inte datera det.
011 julgranen 2012 Daniel Grankvist
Hela årets julgran med spira i toppen. God jul!

14 kommentarer:

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Vilken underbar sagolik gran!
God Jul!

Anonym sa...

Helt magisk gran som man gärna sett i verkligheten! Att det var en riktig gran under allt vackert
gör att jag utnämner den till
2012:s GRAN!!!
kerstiniretron

Daniel sa...

Tack för utnämningen! :-)

Helens trädgård sa...

Vilken underbar julgran.
Halvkulorna minns jag från barndomens granar :=)

Vill önska dig en riktigt God Jul!

Anonym sa...

Helt fantastisk! Särskilt snyggt med kulorna längst ner som granen liksom svävar på!

katrin sa...

Vilken Disney gran!
Helt undderbar!

God Jul och tack för en jättefin adventskalender!

Daniel sa...

Ett stort tack till alla som tittat och läst!

God jul till er alla!

RETROknoppen sa...

Fantastiskt att ni har lyckats med att få upp så mycket i en levande gran!WOW
Ja, jag förstår rädslan för veka grenar och tipprisken,,,
Egen erfarenhet är ju att få granen in I sängen klockan 3 på natten och ska upp kl. 6 för jobbet,,,!
Det hände nämligen i fjol. Officiellt och vit lögn till jobbet den dan var magsjuka (hoppas att ingen kollega läser detta) men i själva verket hade jag plockat ur allt.Totalt utmattad. Det klirrade. Jag sopade. Såg nog inte själv hur sned den var och överbelamrat en sida visst,,,
Så nu har jag hälften kvar av kulorna o kedjorna, i lådan!

Uppskattade verkligen "dagens juldetalj" bakom din kalenderöppning - jo, jag känner mig nog sugen att göra en egen variant nästa år :)

Fröpåsen sa...

Granen är helt underbar! En riktig pralin! Själv är jag mer för det enkla, men du gör den här pyntningen väldigt bra.

Daniel sa...

Retroknoppen: Ja! Gör en kalender nästa år. Det finns massor av fint som har skymtat som dul skulle kunna visa mer av.

Fick du granen över dig?! Det låter ju helt galet, men ganska kul, men ganska gräsligt också. Håller tummarna för att det inte händer igen och att det itne händer här.

Fröpåsen: Jag vet inte hur man gör enkelhet. Jag skulle vilja lära mig och jag tänker varje år att i år ska jag renodla och bara välja ut vissa sorter, men till slut sitter allt pynt där ändå. Fast inte riktigt allt. Det finns faktiskt mer som jag inte tog med. Jag orkade helt enkelt inte. :-)

Lantloppan sa...

Oj vilken fin gran, den var nog tillockmed finare än min :-)
Trevlig blogg oxå.
/Liv

Kaylovesvintage sa...

love your tree ,looks really nice

Viola_T sa...

En så vackert klädd gran! Jag brukar vara reserverad inför alltför mycket glitter men det här var stämningsfyllt!
Hoppas barren sitter kvar tills julgransplundringen går av stapeln.

Gott Nytt År!

Hans sa...

Den granen är ju helt sagolik.
Gott Nytt år!