lördag 11 augusti 2012

Wenlock?

Det är inte alltid man kan vara säker på att man får den växt som står på etiketten. Rosen ‘Wenlock är en sådan. Den är köpt på rea på COOP för rätt många år sedan nu och har blommat snällt sedan dess. Vissa år är hinner den växa mer, andra mindre, men den är alltid så givmild den kan. Den har klarat två flyttar också.

 010 Rosa 'Wenlock' Daniel Grankvist

Nu är det ju inte säkert att det är ‘Wenlock’. Formen på blomman stämmer med de bilder jag hittat, men färgen är ljusare på mitt exemplar. Det kan ju bero på klimatet och ljuset, men misstänksam blir jag.

013 Rosa 'Wenlock' Daniel Grankvist

Doften beskrivs som citruslik, men jag vet inte. Det där med beskrivning av doft är svårt…

023 Rosa 'Wenlock' Daniel Grankvist

David Austin släppte rosen på marknaden 1984. Den ska kunna få en del svartfläckssjuka, men har aldrig haft det här hos mig.

033 Rosa 'Wenlock' Daniel Grankvist

Den har haft lite olika sällskap hos mig. Just nu växer den ihop med Calamagrostis x acutiflora ‘Overdam’, brokbladigt tuvrör,  Clematis recta ‘Purpurea’, styvklematis och Geranium wlassovianum, mongolisk näva.

035 Rosa 'Wenlock' Daniel Grankvist

Det är den kombination jag tror att jag ska hålla fast i. Det brokiga i gräset ljusar upp och det röda i klematisbladen matchar blomfärgen bra. Lite senare när klematisen bleknat till mer grönt kommer näven med blåviolett kontrast. Snyggt. Dumt är bara att rosen är ensam bland alla perenner och drunknar en aning.

033 Rosa 'Wenlock' Geranium wlassovianum Daniel Grankvist

Det kanske är dags att komplettera med fler ‘Wenlock’ till nästa år.

Inga kommentarer: