tisdag 26 juni 2012

Umedalen Spa

Parken som hör till Umedalen Spa verkar inte användas så flitigt av spabesökarna. Det är synd. Bitvis är parken stram och återhållen och bitvis oändligt romantisk. Bäst är den när den är båda samtidigt. Ulf Nordfjell som ritat parken är verkligen en mästare.

026 Ulf Nordfjell Umedalen Spa Daniel Grankvist

Jag hoppas att det var tänkt såhär från början, men tanken slår en att det kanske är misskötsel som gjort att maskrosorna fått fritt spelrum. Hur det än är med den saken var det väldigt vackert. En en enorm stålkantad rektangel omgärdad av grus och strama häckar, full med böljande gräs, smörblommor och maskrosbollar. Mitt i gräsrektangeln står en fullvuxen lärk.

033 korr Ulf Nordfjell Umedalen Spa Daniel Grankvist

Åk dit och titta innan maskrosbollarna är borta.

020 korr Ulf Nordfjell Umedalen Spa Daniel Grankvist

Jag har skrivit om samma alliumbollar tidigare, men de finns överallt och de är verkligen storslaget vackra. Här på Umedalen Spa växer de i hundratal uppblandade med lysande vita tulpaner.

021 Allium aflatunense Ulf Nordfjell Umedalen Spa Daniel Grankvist

Det ska bli spännande att se vad som tar vid när alliumbollarna blommat över.

023 Ulf Nordfjell Umedalen Spa Daniel Grankvist

Stramt är det på många ställen i parken. Här är det extra effektfullt med en spikrak björkrad som gränsmarkering där parken tar slut.

Det finns mycket mer att titta på också, men det kanske blir mer om det en annan gång.

Ett spabesök här är inte komplett om man inte varit ute i parken.

2 kommentarer:

Ruben sa...

Det var verkligen snyggt med maskrosbollarna bland smörblommor och böljande gräs - men nej tack, inte i min trädgård! ;-)

Ha det gott!
/Ruben

Daniel sa...

Nej, det det lockar inte mig heller på den begränsade yta som jag odlar på, men hade jag plats för det så skulle de få finnas i mängder.