onsdag 2 maj 2012

Tuffingar

För över en månad sedan planterade jag den första krukan utomhus på bron och inte långt efter gjorde jag balkongen. Sedan kom vintern igen. Det blev många minusgrader och penséerna hängde som trasor över krukkanten. På bron blev krukan helt översnöad och pärlhyacinterna föll omkull. Det var kallt länge och jag trodde at det var kört. Sedan kom ännu mer kyla, snö och sedan regn. Hoppet ute trodde jag som var nere i Mariestad då.

050 korr pensé pärlhyacint tulpan hyacint Daniel Grankvist

Men icke. De har klarat sig galant. På balkongen har hyacinterna börjat slå ut och doftar till och med nu, och penséerna har massor av blommor. Man kan inte ana vilka umbäranden de har fått utstå.

049 korr narciss pärlhyacint Daniel Grankvist

På bron är det lite kargare, men de blommar villigt och fint både narcisserna och pärlhyacinterna. Fördelen med att plantera tidigt är att planteringarna håller länge, mycket länge. Det är långt kvar innan det ger upp och har blommat över.

4 kommentarer:

Älvdala sa...

Tack söta du för erbjudandet om surdegen! Min lever och frodas finfint i kylskåpet men det är bara brödet som inte vill sig sen :(

Daniel sa...

Den vi har blir det jästa bullar av. Jag kan ta av lite och komma upp med nu i veckan om du jobbar.

Berit sa...

Jag vissa växter är tuffare än man tror!
Ha en underbar dag!!

Hans sa...

Här hos oss har nattkylan knäckt både penseér och påskliljor, men en orange hyacint kommer igen, med en andra blomstjälk sedan den första frusit.
Ha det fint.