tisdag 17 april 2012

Två års samlade glas och porslin

Jag verkar gilla Fuga-skålar. Fyra stycken har de blivit. Tyvärr är det nagg i den största, men jag behövde en skål i den storleken och köpte ändå. Annars är jag mest glad över Blå eld-skålen. Det är början på en ny bekantskap och jag hoppas att den ska få sällskap så småningom. Målet är en hel servis. Man måste ju börja någonstans… De svarta Colorado-tallrikarna skulle också vara kul att ha fler av.

011 korr Orrefors Fuga Colorado Gefyr Blå eld Kaj Franck Daniel Grankvist

Den ljusblå Gefyr-skålen har varit mycket användbar här i Mariestad. Den är lagom till ett par bullar eller några kakor och färgen är sådär vacker, mitt mellan turkos och ljusblå.

Karaffen köpte jag för en tia, men jag märkte idag att jag lyckats nagga den. Inte bra.

010 korr Orrefors fiskar sjögräs Daniel Grankvist

Glasen med fiskarna kommer från Orrefors. De är nog tänkta som grogglas, men eftersom det inte groggas så får de fyllas med annat. Saft kanske, eller vanligt vatten. 25 kr styck var de värda tycker jag nog.

Inga kommentarer: