tisdag 3 april 2012

Minus 7, men 6 äppelträd och 5 rosor måste ut

006 korr
Vad ska jag göra? I helgen som gick tog jag hem några äppelträd som jag ympade för två år sedan nere i Mariestad. Jag fick också några ros-rotskott. Jag tänkte att det var bättre att ta hem dem nu (eftersom de inte hunnit börja grönska än), istället för om en månad som jag först hade planer på. Då skulle de med största säkerhet redan ha satt igång att växa. Jag tänkte aldrig att det skulle bli smällkall vinter igen här uppe i Umeå.

Så vad ska jag göra? Ska de stå kvar inne och vänta på våren, eller ska jag chansa och ställa ut dem i snön? Inne får de alldeles för varmt och på tok för lite ljus när de börjar växa. Om jag ställer ut dem, klarar de omställningen då? Det har stått i rumsvärme i två dygn.
Ojojoj.

Inga kommentarer: