lördag 7 april 2012

Kardemummamuffins med lemon curd

016 korr Kardemummamuffins med lemon curd Daniel Grankvist

Med inspiration från Kerstin Kokk, som bakade maränger med grädde och lemon curd igår, gjorde vi kardemummamuffins med lemon curd-grädde idag på förmiddagen. Det blev smaskens.

Receptet är enkelt:

4 dl vetemjöl, 1 msk kardemumma, 2 tsk bakpulver, 2 ägg, 2 dl socker, 100 g smält avsvalnat smör och 1 ½ dl yoghurt

Blanda samman alla torra ingredienser. Vispa ägg och socker pösigt och blanda ner smöret och yoghurten i äggsmeten. Rör sist ner mjölblandningen.

Skeda upp smeten i en smord muffinsform (det blir 9 st), men fyll till att börja med endast till hälften. Lägg en klick lemon curd i mitten och fyll sedan formen färdigt. Grädda i ca 15-20 min i 225 grader. Låt dem kallna helt efter gräddningen.

Dekorera muffinsen när de ska serveras genom att blanda ner lemon curd efter smak i vispgrädde och vispa grädden till skum. Spritsa cirklar eller toppar och fäst ett rött bär på toppen. Klart!

Vi satt även idag ute på balkongen och fikade och läste. Det var fortfarande lika kallt och penséerna och tulpanerna hade nickat lite, men de tar sig när det blir lite varmare.

4 kommentarer:

Anna - stickande trädgårdsmästare sa...

Bara att läsa ordet "lemoncurdgrädde" får det att vattnas i munnen..

Daniel sa...

Lemon curd-grädden är en höjdare. Det vattnas i munnen på mig med. :-)

Viola_T sa...

Men så bra att du kommenteradde hos mej så jag hittade HIT!

Vet nu precis hur jag ska anpassa Påskdagens dessert till kalaset: har sockerkaka, egengjord lemon curd och turkisk yohurt. Jag skär snygga bitar sockekaka, lägger på mycket lemon curd och smaksätter yoghurt med kardemumma som jag toppar över. Det blir en variant med samma smaker.

Härlig blogg du har!

Daniel sa...

Det låter också jättegott.

Och Välkommen hit!

Det blir mer trädgård och stugliv när våren har kommit längre.