torsdag 12 april 2012

Färgklickar i rabatten

Idag lyste solen igen och det fanns blommor att titta på igen i den långa rabatten utanför trädgårdens skola i Mariestad.

001 Corydalis solida Hedera helix Daniel Grankvist

Rödblommande nunneört var fint ihop med gulbladig smällspirea, som precis var på väg att spricka ut.

003 korr Viloa odorata Corydalis solida Hedera helix Daniel Grankvist

Nunneörten var en annan nyans av rött en meter därifrån och samsades med blyga små luktvioler. Fint det med.

006 Corydalis solida Daniel Grankvist

Det här var en tredje  variant på samma tema. Nunneörterna verkar ha frösått sig vilt. Det fanns både lila och vita alldeles bredvid.

009 Scilla bifolia Daniel Grankvist

Scilla bifolia är också fin. Jag gillar lystern i färgen som jag tycker är bättre än på Scilla siberica. Tyvärr syns det inte i bilden.

015 korr Omphalodes verna Daniel Grankvist

Några små ormöga hade slagit ut i Stadsparken i Mariestad. Det var svårt att inte tycka om dem.

Imorgon bär det av till Stockholm och trädgårdsmässan. Det ska bli riktigt kul att åka dit. Kanske ses vi?

6 kommentarer:

Berit sa...

härliga vårtecken!! Corydalis är såå underbar.
Ha en underbar dag!!

Daniel sa...

Jag håller helt med. Bäst är det när det finns mattor av den. Mycket färg ska det vara.

UllaH sa...

Jag storgillar nunneörten som kommer i allt större antal i gräsmattan=mossmattan. Från blekrosa till kraftigt röda. Så spröda, så fina! Vad jag hört är det myrorna som sår. Va bra, då kan man överlämna det jobbet.

Daniel sa...

De sköter jobbet bra också, myrorna, så jag har inget emot att delegera sånt jobb till dem.
Och mossmatta är nästan att föredra framför en perfekt gräsmatta, i alla fall om man vill behålla alla vackra vårblommor. För noggrann skötsel kan fördärva en av årets höjdpunter.

Helens trädgård sa...

Härliga vårbilder!
Gillar verkligen Nunneört och köper så fort jag hittar någon ny sort.

Trädgårdsmässan har ju redan varit men hoppas du hade trevligt och fick massor av inspiration.

Ha det gott!

nu ska jag försöka tyda ordverifieringen, är faktiskt ganska svårt ibland.

Daniel sa...

Mässan var kul. Jag fick inte med mig massor hem, men så mycket att det blev lite bökigt att ta på tåget. :-)
Jag längtar tills tjälen gått ur så jag kan plantera allt.