torsdag 26 april 2012

Dagens dukning

Ikväll orkade vi inte laga någon mat. Vi köpte vegosushi istället. Gott!

018  Korr Iittala Kartio Colorado Gustavsberg Fuga Sven Palmqvist Orrefors Fisk Linneservett Daniel Grankvist

Fugaskålar kan man ha till så mycket. Jag har säkert skrivit om det förut, men det tål att sägas igen. Soja, salt, socker, tepåsar, allt passar de till. Dessutom funkar de till allt porslin oavsett färg och form. Stig Lindbergs Colorado i svart blev bra till sushin. Jag blir alltid förvirrad när jag ska använda dem. De är för runda för att ha hörn och för kantiga för att bara kunna ställas ner hursomhelst på bordet. Hur man än vänder dem blir det lite snett.

Orange linneservetter till allt det gröna blev jag nöjd med. Det gav en fin kontrast. Servetterna har legat i ett skåp och bara väntat på rätt tillfälle och jag tror aldrig att vi använt dem förut. Det finns så mycket man använder av gammal vana. Det finns säkert mer i skåpen som är värt att plocka fram.

017 korr Orrefors fisk sjögräs Daniel Grankvist

Som ersättning för fisken använde vi dricksglas från Orrefors med fiskar och sjögräs på som jag fyndat i Mariestad.

7 kommentarer:

UllaH sa...

Fiskglasen kallar jag fynd, verkligen. Så snygga. Men egentligen tänkte jag fråga hur ostädad du tycker att en rabatt/perennodlingsyta får vara? Jag är inte så säker.

Daniel sa...

Svår fråga. Det beror nog lite på i vilket sammanhang rabatten finns och vad man menar med ostädat.Om du tänkte på vad jag menade med ostädat i förra inlägget var det nog bara att man inte klippt bort det döda från i fjol än. Här har snön precis försvunnit så det hinns än, men det är ju bra att ta bort det innan det nya gröna kommit allt för långt. Det är så lätt att skada växterna annars. De bortklippta fjolårsskräpet får gärna ligga kvar på plats och multna om jag får bestämma, bara det täcks av perennerna när de börjar grönska.

Berit sa...

Himla snygga glas!!! Jag är glasfantast men hejdat mig på senare år...
Ha en underbar dag!!

Kerstin sa...

Utmärkt att linneservetterna används!

Daniel sa...

Det finns ganska många tygservetter och tygtabletter som bara ligger och väntar på att bli använda här hemma. De förtjänar att få komma fram ur skåpen.

Viola_T sa...

Fint komponerad dukning, verkligen! Alltihop.

Jag har också svarta Colorado-tallrikar men upplever inte samma som du inför dukningen ;-) Kanske är det lättare om man bordet inte är runt?

Daniel sa...

Jag tror också att det blir lättare att duka med dem om man har ett bord med fyra hörn, men problemet är nog mer i mitt huvud än någon annastans. :-)