lördag 28 april 2012

Dagens dukning med nunnornas koppar

För 7-8 år sedan var vi på bilsemester i södra Sverige. Det blev en hel del loppisfynd och ett av de roligaste fynden var några kaffekoppar som vi hittade. I Vadstena. Hos nunnorna. De hade helt oväntat en loppis på klosterområdet. Jag var lite tveksam, men 80 kr var väldigt billigt för 8 koppar med fat, så vi slog till. Jag har inte ångrat mig.


029 korr Erker emalj gräddsnipa kaffepanna emalj Arabia Kaj Franck Arcopal France Daniel Grankvist


Senare har jag sett fler delar än bara kaffekoppar. Det finns skålar, karotter och en kanna. Säkert finns det ännu fler delar. De är gjorda i glas och är märkta arcopal France i botten. På bilden syns bara två färgställningar. Det finns två till, en kaffebrun/orange och en kaffebrun/gul.


Kaj Francks kaffepanna för Arabia brukar vi ha glögg i till jul, men ibland få får den göra det jobb den egentligen är tänkt för. Gräddkannan är etikettmärkt Erker och har ett fint gult halvtransparent lock, som tyvärr suger fast om det kommer in fukt och det gör det rätt ofta i en gräddkanna…


Kaffebrödet är inte hembakt, utan kommer från Finas Hembageri. Vi hade inga assietter som passade, så det fick bli smörgåsbrickor i teak till bakverken istället.

4 kommentarer:

RETROknoppen sa...

Åh, nu ser jag två gemensamma nämnare:fast kaffekopparna har jag sålt vidare.Hittade ett antal på en bordsloppis men kom inte överens med örat å greppet(om jag inte minns fel). Men så har jag ganska mycket porslin hemma,,,måste rensa ibland
Kaffepannan har jag i olika storlekar och sen i spislock å grytor. En klar favorit. :)

Anonym sa...

Vadstena var en trevlig semester!

Daniel sa...

Du har helt rätt i att örat är lite knepigt att hålla i. Det är för litet och för kantigt. Jag försöker bortse från det för att de är så charmiga.

Vår kaffepanna är den mindre modellen. Grytorna och spislocken är också toksnygga, men vårt pannskåp är så litet att det inte får plats med fler. Det kommer nog inlägg med kastruller och grytor framöver.

Gila sa...

Ja, det var fina koppar och till fyndpris!