måndag 3 oktober 2011

Höstfärger!

120 korr
Hydrangea paniculata vid Universitet i Umeå.
Hösten är inte insmickrande och glättig. Den lovar inget den inte kan hålla. Den lovar ingen sommar som blir en besvikelse, den lovar ingen vår som blir kall och fryser bort. Man vet att vintern kommer. Närsomhelst. Hösten en favoritårstid. Jag gillar när det är klart och kallt och färger överallt. Jag gillar också förfallet. Hösten känns för mig, hur konstigt det kan låta, som början på något nytt.
Jag har inte kunnat låta bli att fota alla fina höstfärger jag har sett de senaste dagarna. Jag har fotat i Mariestad, ute i stugan, på Nordmalings kyrkogård och inne i centrala Umeå.
058 
Sorbus ‘Dongdong’. Nordmalings kyrkogård.
066  
Aronia melanocarpa 'Glorie'. Nordmalings kyrkogård.
030
Sorbus ‘Dongdong’, Döbelns park, Umeå.
017
Okänd Cotoneaster, Vänortsparken, Umeå
014
Aronia melanocarpa ‘Elata’, Vänortsparken, Umeå.
069 korr                     
Amelanchier alnifolia ‘Smokey’, Håknäs.
044
Rosa ‘Örträsk’, Håknäs.
019
Forsythia ovata eller Forsythia mandshurica, Mariestad.
020
Euonymus alatus ‘Compactus’, Mariestad

1 kommentar:

Anonym sa...

Färgsprakande!