fredag 28 oktober 2011

Fröinsamling på Göteborgs botaniska trädgård

008
Varje år brukar skolan åka till Botan för att samla frön. Vi började redan i onsdags med en jätteintressant föreläsning om växtinsamlingsresor, som Johan Nilsson på Botan höll. Vi höll till på biblioteket på Botan, ett rum med mörk träpanel, djupa fönsternischer och fasta bokhyllor ända upp till taket. Ett sånt bibliotek vill jag ha hemma.
088 korr
Igår gick vi runt med Henrik Zetterlind, Johan Nilsson och vår lärare, Tina Westerlund, hela förmiddagen och samlade in frön från olika buskar och träd. Henrik och Johan berättade om varje art och visade hur man på bästa sätt kunde samla fröna. Mycket nyttigt att veta om man ska samla själv om man hittar något spännande framöver. Bland det fösta vi samlade var Quercus macrantéra, kejsarek (bilden överst). Ekollonen hade redan börjat gro. Stewartia pseudocamellia, skenkamelia (ovan) samlade vi också in. Den hade väldigt vacker orangegul höstfärg.
073 korr
Efter lunch gick vi runt själva och tittade. Det fanns verkligen massor att se. Jag har aldrig varit på Botan såhär sent på hösten så för mig var det en ny upplevelse. Acer palmatum ‘Shojo’ (ovan) funkar knappast uppe i Umeå, men hade lysande röd och nästan overklig höstfärg.
041 korr 2
Rhododendron ‘Northern Hi-Lights’ skulle kunna funka uppe hos mig. Jag tror att jag har sett liknande plantor till salu uppe i Umeå.
060
Orixa japonica har jag aldrig hört talas om. Den såg ganska skör och ohärdig ut, men man kan ju hoppas. Jag har inte kollat upp om någon testat. Fin var den i alla fall med sina nästan vita och ljust gröna höstfärger.
Det är ju inte allt som känns exotiskt och skört trots att det är betagande vackert. Helt vanlig Aronia melanocarpa ‘Hugin’ har också lysande vackra höstfärger.
035 korr

Inga kommentarer: