onsdag 19 maj 2010

Dags för kålplantering

025
Idag var det dags att plantera ut kålen jag skrev om tidigare i våras. Blomkål och broccolo. De har växt till sig en del sedan jag skolade dem, men det ser fortfarande ganska tunna ut. Efter växthuset  har de stått på avhärdning i bänk i en vecka ungefär.
031
Efter att ha bearbetat jorden grunt och krattat ytan så jämn det gick spände jag ett snöre för att kålen ska hamna i en så rak rad som möjligt. Jag grävde en grop och satte ner plantan djupare än den stått i krukan för att den ska stå stadigare och inte falla när det kommer tunga huvuden på den. Runt varje planterad planta gjorde jag en grop för att det ska bli lättare att vattna plantorna. De vill ha en del vatten nu innan de rotat sig ordentligt. Jag håller tummarna för att det inte ska komma maskar och äta upp alltihop.

1 kommentar:

Dennis sa...

Det ser ju jättefint ut! Hoppas det går vägen. Du får installera ett väldigt litet underjordiskt el-stängsel runt rötterna för mask-kräken!